세션

국제적 상품이동 플랫폼으로서의 JDC면세점 역할 모색

[Jeju Free International City Development Center 제주국제자유도시개발센터]

In 2002, Korean government designated Jeju as a free international city that pursues free movement of ‘people, goods and capital.’ To expand their development funds, Jeju established a public corporation named Jeju free international city Development Center (JDC), and granted license to establish a local duty-free store. JDC Duty Free has been playing a successful role in fund-rasing for free international city projects by attracting over 200 most popular brands in the world and generating 500 billion won in annual sales.
JDC now plans to take its role to the next level, beyond trading goods between contries to making its brand global and invited experts from related fields for their opinions on the matter.

2002년 정부가 제주를 ‘사람, 상품, 자본’의 자유로운 이동을 추구하는 국제자유도시로 지정하며 개발 전담 기구인 JDC(제주국제자유도시개발센터)를 설립, 개발 재원 확충을 위해 내국인 면세점이란 특별한 권한을 부여하였다. JDC면세점은 국내외 200여 개 유수 브랜드 유치, 한 해 매출 5,000억 원 규모의 실적으로 국제 자유도시 사업에 필요한 재원조달 역할을 충실히 해 내고 있으나 단순히 투자재원 조달기능을 넘어 국제 자유도시 선도 공기업으로서 국가 간 상품의 활발한 이동을 위한 플랫폼으로서의 기능, 특히 제주 브랜드 의 국제화를 견인하는 공간으로서의 추가적인 역할을 정립해 나가고자 한다. 이에 관련 전문가들로부터 해 당 주제에 대한 고견을 들어보는 시간을 갖는다.