세션
[7-D] Long-term Coexistence of Company and Society
기업과 사회의 장기 공존
- 시간
- 10:40 ~ 12:00
- 기관
Chairperson: CHO, Dong Sung (Professor, Seoul National University)
Moderator
CHUNG, Seungwha (Professor, Yonsei University)
Presenters
KANG, Chul-Hee (Professor, Yonsei University)
YANG, Oh-Suk (Professor, Handong Global University)
LEE, Kyungmook (Professor, Seoul National University)
CHOI, Youngkeun (Assistant Professor, Sangmyung University)
CHUNG, Seungwha (Professor, Yonsei University)
Discussants KIM, Ki Chan (Professor, The Catholic University of Korea)
LEE, Yoon Chul (Professor, Korea Aerospace University)
AHN, Se Yeon (Research Professor, Seoul National University)
Ayman TARABISHY (Professor, George Washington University)
Rapporteur: Park, Dong joon (SNU Business School)
좌장: 조동성 (서울대학교 교수)
사회: 정승화 (연세대학교 교수)
발표
강철희 (연세대학교 교수) / 양오석 (한동대학교 교수)
이경묵 (서울대학교 교수) / 최영근 (상명대학교 조교수)
정승화 (연세대학교 교수)
토론
김기찬 (가톨릭대학교 교수) / 이윤철 (한국항공대학교 교수)
안세연 (서울대학교 연구교수) / 아이만 타비쉬 (죠지워싱턴대학교 교수)
라포터: 박동준 (서울대학교 경영대학)
In order to coexist with its surrounding society, a company must accomplish economic purposes and social purposes at the same time. If the company focuses only on short-term profit-making, its interested parties in many fields will lose their trust in the company, thereby adopting a negative attitude towards the company. In this session, we will discuss two topics from viewpoints of companies – how to achieve balance between fields of profit and non-profit, and what roles they should play to coexist with the society as social enterprises with successful mechanisms.
사회와 공존하며 살아가기 위한 기업의 역할은 바로 경제적 목적과 사회적 목적을 동시에 달성하는 것입니다. 기업이 만약 단기적으로 수익성 창출에만 전념을 하게 되면 기업을 둘러싸고 있는 다양한 이해관계자들은 기업에 대한 신뢰가 무너지게 되고 해당 기업에 대한 관심은 부정적으로 바뀔 수 밖에 없습니다. 성장과 분배의 문제에 있어서 기업은 사회가 기대하는 성과를 어느 정도 성취하면서 나아갈 때 지속경영을 달성할 수 있으며, 이를 통해 장수하는 기업으로 발돋움할 수 있을 것입니다. 이번 세션에서는 사회공존을 위한 영리-비영리 영역 간 기업활동의 통합 방안과 사회적 기업들의 역할 및 성공 메커니즘을 조망해보고자 합니다.
• Mechanisms that the companies should work on to coexist with the society
• Mechanisms that would work for the companies’ success both on growth and distribution
• Features and responsibilities of social enterprises including suggestions on how to promote them
• 사회와 공존할 수 있는 기업 메커니즘은 무엇인가?
• 성장과 분배를 동시에 고려하는 기업의 성공 메커니즘은 무엇인가?
• 사회적 기업의 특성 및 역할, 향후 육성 방안에의 시사점
Moderator
CHUNG, Seungwha (Professor, Yonsei University)
Presenters
KANG, Chul-Hee (Professor, Yonsei University)
YANG, Oh-Suk (Professor, Handong Global University)
LEE, Kyungmook (Professor, Seoul National University)
CHOI, Youngkeun (Assistant Professor, Sangmyung University)
CHUNG, Seungwha (Professor, Yonsei University)
Discussants KIM, Ki Chan (Professor, The Catholic University of Korea)
LEE, Yoon Chul (Professor, Korea Aerospace University)
AHN, Se Yeon (Research Professor, Seoul National University)
Ayman TARABISHY (Professor, George Washington University)
Rapporteur: Park, Dong joon (SNU Business School)
좌장: 조동성 (서울대학교 교수)
사회: 정승화 (연세대학교 교수)
발표
강철희 (연세대학교 교수) / 양오석 (한동대학교 교수)
이경묵 (서울대학교 교수) / 최영근 (상명대학교 조교수)
정승화 (연세대학교 교수)
토론
김기찬 (가톨릭대학교 교수) / 이윤철 (한국항공대학교 교수)
안세연 (서울대학교 연구교수) / 아이만 타비쉬 (죠지워싱턴대학교 교수)
라포터: 박동준 (서울대학교 경영대학)
In order to coexist with its surrounding society, a company must accomplish economic purposes and social purposes at the same time. If the company focuses only on short-term profit-making, its interested parties in many fields will lose their trust in the company, thereby adopting a negative attitude towards the company. In this session, we will discuss two topics from viewpoints of companies – how to achieve balance between fields of profit and non-profit, and what roles they should play to coexist with the society as social enterprises with successful mechanisms.
사회와 공존하며 살아가기 위한 기업의 역할은 바로 경제적 목적과 사회적 목적을 동시에 달성하는 것입니다. 기업이 만약 단기적으로 수익성 창출에만 전념을 하게 되면 기업을 둘러싸고 있는 다양한 이해관계자들은 기업에 대한 신뢰가 무너지게 되고 해당 기업에 대한 관심은 부정적으로 바뀔 수 밖에 없습니다. 성장과 분배의 문제에 있어서 기업은 사회가 기대하는 성과를 어느 정도 성취하면서 나아갈 때 지속경영을 달성할 수 있으며, 이를 통해 장수하는 기업으로 발돋움할 수 있을 것입니다. 이번 세션에서는 사회공존을 위한 영리-비영리 영역 간 기업활동의 통합 방안과 사회적 기업들의 역할 및 성공 메커니즘을 조망해보고자 합니다.
• Mechanisms that the companies should work on to coexist with the society
• Mechanisms that would work for the companies’ success both on growth and distribution
• Features and responsibilities of social enterprises including suggestions on how to promote them
• 사회와 공존할 수 있는 기업 메커니즘은 무엇인가?
• 성장과 분배를 동시에 고려하는 기업의 성공 메커니즘은 무엇인가?
• 사회적 기업의 특성 및 역할, 향후 육성 방안에의 시사점