FORUM

TIME ORGANIZATION SESSION ROOM
10:50 ~ 12:10 제주특별자치도/제주평생교육장학진흥원
Jeju Special Self-Governing Province/Jeju Institute for Lifelong Education and Scholarship
지속가능한 평화를 실천하는 글로벌 시민성 리터리시
Literacy for global citizenship that praxis sustainable peace
Diamond Hall A
Around the world, social interests and practical activities are being emphasized for the sustainable life of the present and future generations. In the field of education, we aim to become a society where students can learn the values, actions, and lifestyles necessary for a sustainable future and social transformation through Education for Sustainable Development. To this end, we pursue a paradigm for a future in which environmental, social, and economic responsibilities are balanced. In addition, as a basic education that meets the value of sustainability, it is based on literacy, that is, the ability to interpret information, consult and make meaning beyond the ability to read and write text.
The praxis of sustainable peace must be supported by public awareness and understanding, and it begins with global citizenship. In other words, the education of citizens in which all people are members of the community with global values ​​and philosophy beyond the members of a specific group and at the same time fulfill their rights, responsibilities, and duties should be given priority.
This session focuses on literacy for global citizenship. The praxis of sustainable peace depends on the citizenship that drives citizens' transformational participation. For this, global citizenship education is being emphasized, but in reality it is being raised as a difficult task to realize. Therefore, we discuss global citizenship literacy that understands and utilizes this concept of global citizenship, and examines its expandability through case studies dealt with in the international community.

전 세계적으로 현 세대와 미래 세대의 지속가능한 삶을 위한 사회적 관심과 실천 활동이 강조되고 있다. 교육영역에서도 지속가능한 발전을 위한 교육(Education for Sustainable Development)을 통해 지속 가능한 미래와 사회 변혁을 위해 필요한 가치, 행동, 삶의 방식을 배울 수 있는 사회를 지향하고 있다. 이를 위해 환경, 사회, 경제적 책임이 균형을 이루는 미래에 대한 패러다임을 추구한다. 또한 지속가능성의 가치에 부합하는 기초교육으로서 리터러시(literacy), 즉 문자를 읽고 쓸 수 있는 능력을 넘어서 정보를 해석하여 협의하고 의미를 만드는 능력이 바탕을 이룬다.
지속가능한 평화의 실천은 공공의 인식과 이해가 뒷받침되어야 하며, 세계시민성 갖추기로부터 시작된다. 즉 모든 사람들이 특정한 집단의 일원을 넘어서 전 세계적인 가치와 철학을 가지고 공동체의 일원임과 동시에 권리와 책임, 의무를 다하여 행동하는 시민 교육이 우선되어야 한다.
이 세션에서는 글로벌 시민성 리터러시에 주목한다. 지속가능한 평화의 실천은 시민의 변혁적 참여를 이끄는 시민성에 달려 있다. 이를 위한 세계 시민의식 교육이 강조되고 있으나 실제로는 실현하기 어려운 과제로 제기되고 있다. 따라서 이러한 세계시민성 개념을 이해하고 활용하는 글로벌 시민성 리터러시에 대해서 논의하고, 국제사회에서 다루는 사례연구를 통해 그 확장성을 검토한다.
Speaker

[Opening Remarks] HUR Jeongok

[Moderator] CHOI Unshil

[Speaker] KANG Daejoong

[Speaker] ATCHOARENA David

[Panel] LEE Jihye

[Panel] HINZEN Heribert

[Panel] KIM Minho

목록